Bağımsızlığının 23. yılını kutlayan ata vatan Türkmenistan, gelecek yıl Birleşmiş Milletler’de daimi tarafsızlık statüsünü kazanmasının 20. yılını kutlayacak. Türkmenistan Devlet Başkanı Berdimuhamedov, 2015 yılını “Tarafsızlık ve barış yılı” ilan etti.

Ata vatan Türkmenistan, bağımsızlığının 23. yıldönümünü coşkulu törenlerle kutluyor. 17 – 20 Ekim tarihleri arasında Mary ve Türkmenabat’ta yapılan açılış törenleriyle Yaşulular Maslahatı’na katıldık. 17 Ekim sabahı uçakla Aşkabat’tan Mary vilayetine geldik. İlk töreni Rönesans İnşaat’ın gerçekleştirdiği 1.1 milyar dolarlık amonyak ve gübre fabrikasında yapıldı.
Berdimuhamedov, elektrikli arabayla fabrika sahasını gezdi ve açılışı gerçekleştirdi. Daha sonra Mary Gaz Türbinli Elektrik Santrali’nin açılışı yapıldı. Çalık Enerji’nin yaptığı santralin yatırım tutarı 451 milyon doları buluyor. Oradan şehrin modern Sevda Merkezi’nin açılışına gittik. Türkmenler gıda ve giyim ürünlerinin satıldığı halk pazarına Sevda Merkezi diyorlar. Türkmenistan Devlet Başkanı Gurbanguli Berdimuhamedov pazarın açılış töreninde bizi yanına çağırdı ve özel bir açıklama yaptı. Başkan, bana hitaben, “Sizi aramızda görmekten mutlu olduk. Burası sizlerin ata vatanınız. Ata vatan Türkmenistan ve anavatan Türkiye, bir millet, iki devlet. Dost ve kardeş iki ülkeyiz” diyerek bizi onurlandırdı. Devlet Başkanı Berdimuhamedov, Türkiye ile ilişkilerin siyasette, ticarette, ekonomide ve kültürel alanda çok iyi gittiğini belirterek, “Kardeşim Tayyip Erdoğan, cumhurbaşkanı olarak ilk defa Türkmenistan’a gelecek. Bunun için çok mutlu ve gururluyuz. Onu burada en iyi şekilde misafir edeceğiz” diye konuştu.

3 TÜRK ŞİRKETİNDEN 3 BÜYÜK AÇILIŞ
Mary’de son açılış ise yine bir Türk şirketi SEDAŞ’ın inşa ettiği 350 kişilik 5 yıldızlı Mary Oteli’nde yapıldı. Berdimuhamedov, oteli açtıktan sonra burada Çalık Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Çalık’ı ve Rönesans Holding Yönetim Kurulu Başkanı Erman Ilıcak’ı ayrı ayrı kabul ederek bir süre görüştü. Sabah uçakla geldiğimiz Mary’de gün boyu süren açılış törenlerinden sonra akşam yataklı trene binerek ertesi sabah Türkmenabat şehrine ulaştık. Burada kütüphane ve Sevda Merkezi açılışları gerçekleşti. Ertesi gün biraz dinlendik ve Amuderya Nehri’nde kısa bir tekne gezisine katıldık. Türkmenistan Televizyonu teknede bizimle röportaj yaptı. Röportajda Türkmenistan’da son 20 yılda bizzat yerinde gördüğüm inanılmaz gelişmeyi özellikle vurguladım.

48 MİLYAR DOLARLIK YATIRIM SÜRÜYOR
Son gün ise Ruhiyet Köşkü’nde toplanan Yaşulular Meclisi’ne katıldık. Türkmenistan’da dünyada başka bir örneği olmayan Yaşulular Maslahatı yılda bir kez toplanıyor. Türkmen lider burada bir yılın muhasebesini yapıyor. Berdimuhamedov, Yaşulular Meclisi’ndeki konuşmasında ülkede bu yıl 1 milyon 200 bin ton buğday, 1 milyon 50 bin ton pamuk üretildiğini söyledi. Başta enerji olmak üzere devam eden dev projelerle birlikte şimdiye kadar yapılan yatırımlar ise 48 milyar doları buluyor. Türkmenistan 2015 yılında Birleşmiş Milletler’de daimi tarafsızlık statüsünü kazanmasının 20. yılını kutlayacak. Bu sebeple Berdimuhamedov, konuşmasında 2015 yılını, “Tarafsızlık ve barış yılı” ilan etti. Türkmenistan, tarafsızlık siyasetiyle çevresindeki ülkelerle ilişkilerini gayet iyi sürdürerek dünyada itibarlı bir devlet haline geldi. Asya Olimpiyatları 2017 yılında Türkmenistan’da yapılacak. Berdimuhamedov ise olimpiyatlarla birlikte 2017’de devlet başkanı seçilmesinin 10. yılını kutlayacak. Ata vatan Türkmenistan’a, Türkmen kardeşlerimize ve Türk dostu devlet başkanı Berdimuhamedov’a nice mutlu yıllar diliyoruz.

23. YIL COŞKUSU
27 Ekim günü Türkmenistan’ın Bağımsızlık (garaşsızlık) yıl dönümü olarak kutlanıyor. Cumhurbaşkanlığı köşkü önündeki meydanda resmi geçit yapan Türkmen atlıları büyük ilgi gördü. Türkmen televizyonu Ekovitrin Medya Grubu Başkanı Kamuran Abacıoğlu ile özel bir röportaj yaptı.